.......................
Acasă............................... ........Galerie Foto ........................Galerie Video

miercuri, 8 septembrie 2010

In Maramuresul istoric - peste 16 ani

Recent, Preotul Severian Gheras, parohul bisericii “Sfantul Ioan cel Nou de la Suceava” a efectuat o calatorie in TransCarpatia. Cu acest prilej am intretinut cu Parintele un dialog, pentru a impartasi si cititorilor impresiile cu care s-a intors din calatorie.

- De cat timp nu ati mai vizitat Maramuresul istoric?


- Ultima data am vizita Maramuresul istoric, TransCarpatia din Ucraina de astazi, in anul 1994, cand am mers intr-o deplasare din partea manastirii Noul- Neamt. . De atunci si pina in prezent nu am mai avut ocazia sa merg in locurile acelea, atit de frumoase.

- Ce amintiri aveti din acea perioada?

- La timpul respectiv in satele romanesti din TransCarpatia activau preotii Bilitchi Gheorghe- in Slatina, Bilitchi Stefan- in Apsa de Jos (Dibrova), Bilitchi Dorin, colegul meu de Seminar si un foarte bun prieten - activa in Gliboche (Stramtura), iar in Apsa de Mijloc preot era Sebastian Lican.. Imi aduc aminte cu placere de predicile preotilor Dorin Bilitchi si Sebastian Lican care, la timpul de atunci, au servit drept o reanimare spirituala a romanilor ortodocsi din zona. In aceste sate sunt foarte multi adepti ai confesiunii Martorii lui Iehova, care nu cred in Inviere. Astfel, Parintele Dorin, in predicile sale rostite la inmormantari, acolo unde se aduna tot satul, deseori aducea exemple de pasaje din Sfanta Scriptura unde se confirma invierea din morti. In Apsa de Jos, preotul Sebastian, fiind preot celibatar, isi permitea sa faca cateheza permanenta cu orice prilej, iar in zilele de joi erau organizate intilniri cu credinciosii, unde se tineau lectii tematice si se dadea raspuns la diferite intrebari ale credinciosilor, in temeiul Sfintei Scripturi si al Sfintei Traditii. La timpul de atunci deseori credinciosii din Apsa de Mijloc solicitau ca preotii Sebastian si Dorin sa vina impreuna la oficierea anumitor taine si ierurgii…

- Anul acesta ati mers la odihna in Maramures. Cu ce impresii ati revenit acasa?

- Dupa 14 ani de activitate pastorala, cu binecuvantarea lui Dumnezeu, mi-am permis sa imi iau un mini-concediu. Astfel, in acest timp am fost cazati in pensiunea Elinca, unde au fost organizate mai multe excursii, printre care si o excursie la lacul Sinevir. In drum spre acest lac am poposit la citeva manastiri din zona. M-am bucurat mult sa vad ca nu doar bisericile din parohii, ci si acelea din manastiri sunt pline cu enoriasi. Important este faptul ca la biserica vine intreaga familie , de la cel virstnic, pina la cel mai mic membru. Cu regret, in bisericile noastre acest lucru nu se observa… De exemplu in localitatea Usti-Ciorna sunt 4 confesiuni, la o populatie de 500-600 de gospodarii, dintre care comunitatea ortodoxa constituie doar 52 gospodarii, dar are preotul ei si in prezent inalta o biserica noua cu o arie de peste 100 metri patrati. In localitatea Dubovoe, cu o populatie de 12 mii locuitori sunt 5 biserici ortodoxe, 2 greco-catolice si 1 romano-catolica si in toata duminica sunt arhipline. Aceast lucru arata credinta puternica caracteristica oamenilor din zona data. De asemenea, nu poate fi trecut cu vederea nici faptul ca daca in 1994 noua Episcopie de Hust si Vinogradovo continea 150-160 de biserici, astazi ea depaseste 300 de biserici- membre. In acelasi timp si-au reluat activitatea manastirile vechi si s-au construit altele noi.

- Va multumesc,Parinte, pentru interviu!!!

P.S. Preotul Severian Gheras: “ M-am bucurat mult sa il gasesc pe Parintele Dorin slujind Sfinta Liturghie in zi de miercuri, chiar daca nu era zi de sarbatoare…”

Interviu realizat de Ana Casian, studenta la Jurnalism.

0 comentarii:

 

Blog Template by YummyLolly.com