.......................
Acasă............................... ........Galerie Foto ........................Galerie Video

vineri, 22 octombrie 2010

Departe de casă - ca acasă


Pe data de 7 – 10 octombrie, in orasul Sibiu, Romania, a avut loc cea de-a 11 editie a Tirgului de Carte si Revista Ortodoxa. La tirg au participat 12 edituri, 11 din Romania si editura “Cu drag” din Republica Moldova. Editura “Cu drag” a fost reprezentata de catre Petru Sarcov, Preotul Viorel Cojocaru impreuna cu preoteasa sa si Leonid Tugulea- responsabil pentru comercializarea cartilor.
Leonid, fiind unul dintre membrii Comunitatii “Sfintul Ioan de Cronstadt”, a tinut cu tot dinadinsul sa–si impartaseasca cu noi impresiile sale de la aceasta expozitie:

“Editura “Cu drag” a fost invitata pentru prima data la aceasta expozitie, dar speram ca nu va fi ultima. Am plecat din Republica Moldova, impreuna cu ceilalti reprezentanti, in ziua de 6 octombrie, iar primul popas dupa trecerea frontierei l-am facut la manastirea Sihastria. Acolo, la ora 2 noaptea, am discutat cu Parintele Ciprian despre necesitatea introducerii religiei in scoala, primind de la Parinte sfaturi foarte folositoare. Apoi a urmat Simbata de Sus, unde am avut fericita ocazie de a ma inchina la mormintul regretatului IPS Antonie Plamadeala. Cu parere de rau, desi era ora 10 dimineata, la manastire nu era nici un monah care ne-ar fi ghidat. Am plecat de acolo cu speranta ca altadata, pe timpul zilei, populatia monastica de la Simbata de Sus va fi mai vizibila.”

Dupa popasul la cele doua manastiri, reprezentantii editurii au poposit la Sibiu, unde cel mai mult au fost preocupati de expozitie, deschisa de catre IPS Laurentiu Streza, Mitropolit al Ardealului si Arhiepiscop al Sibiului. Cu referire la acele momente, Leonid povesteste: “In opinia mea, la Expozitia de Carte si Revista Ortodoxa nu au participat cele mai serioase edituri din Romania, dar si-au prezentat foarte bine cartile cu care au venit. Am observat ca si editura “Cu drag” se straduie sa editeze carte buna, accesibila cititorilor, dar si la un pret bun.” “Pe perioada aflarii noastre la Sibiu, am fost cazati la o pensiune din Rasinari. Intre timp am vizitat Schitul si mormintul lui Constantin Noica (unde am vazut o bisericuta asemanatoare cu biserica “Sfintul Ioan de la Suceava” din Chisinau si pentru citeva clipe gindurile mi-au zburat acasa), am fost in muntii Paltinis, am vizitat un muzeu in care erau expuse icoane pictate pe sticla (pictate pe parcursul a 200 de ani) si o expozitie de oua incondeiate. La colectia de oua se gaseau si oua incrustate in Basarabia, dar acelea mi s-a parut ca erau cam dosite. (Sper ca prezenta noastra la muzeu le va da un imbold celor de acolo sa scoata ouale din Republica Moldova la vedere, pentru a putea fi admirate de catre toti vizitatorii). De asemenea, am asistat si la o liturghie oficiata de catre Preotul Constantin Nicula in capela studenteasca a Facultatii de Teologie. Spre bucuria mea, dar si cu un regret in suflet, am observat ca acolo, spre deosebire de Basarabia, slujbele sunt oficiate cu mai putin fast, dar mai aproape de sufletele celor prezenti in biserica. Consider ca ardelenii sunt oameni foarte sinceri in comunicare, poate datorita faptului ca ne uneste robia comuna sub care ne-am aflat, ei – sub unguri, iar basarabenii – sub rusi.”

Dupa finisarea expozitiei, Leonid, impreuna cu ceilalti reprezentanti, au mers la Alba Iulia, unde au discutat cu Teofil Tea, secretarul Arhiepiscopiei Alba Iulia, despre introducerea religiei in scoala. La Alba Iulia, au fost cazati in caminul facultatii de Teologie, o facultate care, dupa parerea sa, merita a fi admirata si respectata din punct de vedere administrativ.

…Pentru tinarul Tugulea, aceasta a fost cea de-a doua deplasare in Romania, prima calatorie fiind atunci cind impreuna cu Asociatia Studentilor Crestini Ortodocsi Romani au participat la o tabara ortodoxa la Nemtisor, localitate aflata in preajma manastirii Neamt. Facind referire la prima sa calatorie in Romania, Leonid povesteste : “Adunarea Tinerilor Crestini Ortodocsi din Mitropolia Moldovei si Bucovinei(MMB) s-a derulat sub genericul “Tinarul – intre esec si reusita”. Am intretinut dialoguri cu IPS. Serafim, Mitropolitul Ortodox Roman al Germaniei, Europei Centrale si de Nord, cu pr.conf.univ.dr. Constantin Necula de la Facultatea de Teologie Ortodoxa “Andrei Saguna” din Sibiu si cu maica Siluana Vlad, coordonatoarea Centrului de Consiliere si Formare “Sf. Arh. Mihail si Gavriil” din Iasi. Fiind prezent la aceasta adunare, am ramas profund impresionat de felul in care IPS. Teofan, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, a comunicat cu tinerii. A fost pentru prima data cind am putut sa comunic de aproape cu un ierarh, iar ca modestie si accesibilitate il aseaman cu regretatul Episcop Dorimedont. Cel mai semnificativ pentru mine a fost bucuria de a ma intilni cu Parintele Iustin Pirvu. Pe parcursul discutiilor cu el am avut senzatia ca Printele parca m-ar fi cunoscut de o viata...”
Atit in timpul primei calatorii, cit si in timpul Expozitiei de Carte si Revista Ortodoxa, Leonid spune ca au fost foarte bine primiti peste tot si ca desi era departe de casa, in Romania s-a simtit ca la el acasa…

Interviu realizat de Anna Casian

0 comentarii:

 

Blog Template by YummyLolly.com